sila like fan page rileks~ tenang~... terima kasih

suka blog ni?

IKLAN

Saturday 28 April 2012

air coca cola selamatkan nyawa

Pin It



Seorang lelaki yang tak sengaja berada ditengah kebakaran ketika dia menggunakan minyak untuk menyalakan unggun api telah diselamatkan oleh anak remajanya dengan sebotol coca cola. Lelaki itu terselamatkan ketika anaknya Nicholas (15 tahun), menggoncang sebuah botol coca cola berisi dua liter air, mengarahkan mulut botol kepada bapanya lalu membuka tutup. Remaja itu menggunakan kekuatan letusan soda dari botol coca cola itu untuk memadamkan api. Hebatnya, api pun terpadam! Ayah dua anak dari Mullion, dekat Helston, Cornwall, England ini, dilarikan ke unit luka bakar terdekat.


Dilaporkan, dia memerlukan pembedahan transplantasi kulit. Para doktor mengatakan,anak lelakinya yang bijak itu telah menyelamatkan hidupnya. Menurut doktor lagi, kecederaan ini akan lebih teruk jika api itu tidak berhasil dipadamkan. Nicholas itu mengatakan, "Ayah pada mula cuba berguling-gulingan untuk memadamkan api, tapi kerana dalam posisi sulit, cara itu tidak berkesan. Kemudian dia berlari ke arah saya dan berteriak 'Tolong!' Secara tak sengaja 
saya mengambil sebuah botol coca cola dua liter yang terletak dekat saya, lalu mengoncangnya, dan air coca cola itu tersembur ,api pun terpadam." Insiden itu terjadi ketika Nicholas dan ayahnya, Wythe, membersihkan semak berduri dan rumput liar di kebun mereka, lalu ayahnya membuat sebuah unggun api. Ketika api itu tidak juga menyala, Wythe menuangkan minyak pada api itu, yang kemudian menyambar tubuhnya. Wythe dilarikan ke hospital Cornwall Barat di Penzance oleh isterinya Anita, sebelum dipindahkan kehospital Frenchay di Bristol. Wythe mengatakan, keluarganya sangat bangga pada anaknya. Kata Wythe, " Tanpa kecedikkan Nicholas itu pasti perkara itu menjadi lebih buruk. Saya benar-benar beruntung. Kita semua mengetahui, sangat berbahaya melemparkan sesuatu ke dalam api. "

0 comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...